zondag 7 december 2014

De boot was een beetje druk de afgelopen maanden

Veel geschreven hebben we niet meer het afgelopen half jaar, maar dat had een goede reden. De boot was druk, heel druk. Met rondvaren in Amsterdam. Denk dat we er inmiddels zo'n 75 rondvaarten op hebben zitten, met voornamelijk internationale gasten die op een bijzondere manier de Amsterdamse grachten willen zien. De boot doet het nog steeds erg goed, denk dat we er nu zo'n 500 vaaruren op hebben zitten. Goed ingelopen dus, in januari gaat hij even de kant op in Friesland voor wat kleine aanpassingen en waarschijnlijk krijgt de romp een kleurtje. Enkele kleine deukjes kunnen niet eenvoudig hersteld worden, en dus zal er wat plamuur en verf aan de pas moeten komen.

Toch nog even wat highlights van wat we de afgelopen 6 maanden zoal met de boot gedaan hebben. Te beginnen met een bezoek aan de Nationale Sloepenshow in Lelystad. De tocht er naartoe was erg mooi, grotendeels varend door Flevoland. En ja dat ligt behoorlijk onder zeeniveau.

Af en toe heb je ook het gevoel door de jungle te varen, niet slecht voor een stukje land dat nog niet zo lang bestaat...

In de Bataviahaven hadden we veel bekijks en lagen we ook op een mooi plekje.

Aangezien de boot voor een rondvaart snel terug moest zijn ben ik zondagavond laat uit Lelystad vertrokken richting Amsterdam. De wind was wat gaan liggen en onderweg kon ik lekker het WK voetbal kijken. Om niet al te laat aan te komen toch maar even voor anker gegaan bij Durgerdam voor wat extra nachtrust. Mooi wakker worden!

Sommige gasten vragen ook wat we zelf met de boot doen, vaak zeg ik dan dat we een ijsje gaan halen in Ouderkerk aan de Amstel. Dat willen zij ook, en vervolgens huren ze de boot voor een uurtje of vier, en krijgt de kapitein een ijsje als fooi;-)

Met Jesse ben ik naar Marina Muiderzand gevaren om te kijken of ons vroegere bijbootje (nog van de Trintella) daar na al die jaren misschien nog zou liggen. En ja, na wat schoonmaken kunnen we weer aan de kant komen wanneer we ankeren.

En dat was ook nodig, want een dag later hadden we een reunie op Blijburg met veel van de Vertrekkers uit 2012, dat was erg leuk! Al waren we de enigen die met eigen boot zijn gekomen...

Tijdens het WK voetbal lag de boot vaak aan de Utrechtsestraat omdat we daar voetbal gingen kijken bij Van Leeuwen. Jesse vond de tweede helft vaak niet zo spannend, we verhuizen dan naar de boot om daar de wedstrijd af te kunnen kijken.

Vanwege het niet hebben van een boegschroef zijn we bij de Amsterdam Marina op een ander plekje gaan liggen, onder alle omstandigheden is het daar makkelijk aanleggen. En we hebben een goed uitzicht op het terras van Loetje.

Al willen we ook wel eens mooi in de stad liggen, zo'n varend appartement is toch best handig...

En ook aan het Amstelveld ligt de boot graag, vaak als opstapplek voor gasten.

Jesse pakt steeds vaker het roer over, wel handig aangezien er geen automatische piloot aan boord is...

En ja, het is toch een klein bootje vergeleken met wat er af en toe langs komt varen.

Maar niet te klein om nog een zusje voor Jesse te kunnen meenemen!

We zijn er ook voor lekkere ontbijtjes!

En zelfs via Airbnb is de Drift Away tegenwoordig te boeken, een rondvaart inclusief overnachting.

Bij de jaarlijkse Solar Boat Parade konden we natuurlijk niet ontbreken, de boot kwam met vollere accu's terug dan bij vertrek. De zon deed het goed dus.

Ook is de boot omgebouwd tot varende studio voor een uitzending van Fast Moving Targets, al werden we door Waternet al snel van het water gehaald vanwege het verblindende effect op de andere rondvaartboten...

Niet onbelangrijk, er is reeds meerdere keren JA gezegd aan boord;-)

woensdag 4 juni 2014

Een weekendje op reis dichtbij huis

Sinds de tewaterlating is het er nog niet echt van gekomen om eens 'op reis' te gaan met de boot. Het mooie weer van afgelopen weekend was een goede aanleiding, evenals het feit dat de Mero ook op stap ging. En die hadden we (met de boot) niet meer gezien sinds Marina Rubicon, inmiddels al weer anderhalf jaar geleden... We hebben met ze afgesproken in Monnickendam, en aangezien we de boot eens willen gebruiken waarvoor hij gebouwd is gaan we binnendoor. Via Broek in Waterland, wat slootjes, bruggetjes en sluisjes. Heerlijk.

Al snel ligt de Drift Away langszij bij de Mero, het voelt vertrouwd ondanks het feit dat het de vorige keer met een andere Drift Away was... Jesse speelt al snel weer met Jule, Mette en Mats, en ook het ijsjes eten zijn ze nog niet verleerd.

Na een gezellig avondje gaan we de volgende dag vroeg op pad richting Muiden voor een lunch en bemanningswissel. Nicole en Jesse van boord, Carel en Geertje varen binnendoor mee terug naar Amsterdam. Onderweg is Jesse zeer druk bezig met het poetsen van de kuip, minstens twintig keer achter elkaar.

De accu's laden lekker bij voor het Muiderslot, het is een zonnige dag en dus geen stekker nodig.

Via Weesp, Driemond en Diemen varen we verder, met ondertussen af en toe een iets te grote tegenligger.

Uiteindelijk liggen we zondagavond weer vast, en hebben we na 36 uur varen en leven op de boot zo'n 40% van de accucapaciteit gebruikt. Perfect dus, na 2 zonnige dagen zijn de accu's weer volgeladen, en hebben we al zo'n 6 weken niet meer aan het stopcontact hoeven liggen...

maandag 28 april 2014

De boot is te zwaar maar drijft nog

Sinds de opening van Boot Holland begin februari is het erg druk geweest, zowel met de boot als qua werk en andere dingen. De beurs was een groot succes, de Drift Away lag er fantastich bij met een speciale Friesland-wrap. Veel persaandacht, de onthulling van de boot was dan ook de opening van de show.

Na een week veel mensen aan boord kon deze het water weer in, de enige boot die over het water kwam en ging....

Daarna direct naar Grou, op basis van de eerste ervaringen in Amsterdam en op het koude IJsselmeer waren er een aantal zaken die aangepast moesten worden. Allereerst een touwsnijder om al die plastic zakken kapot te maken voordat de boot stil komt te liggen.

Na alle laatste kleine dingetjes in Grou was het weer tijd om naar Amsterdam te varen.

De laatste loodjes wegen het zwaarst hadden we kennelijk veel letterlijker moeten nemen, want eenmaal op de weegschaal blijkt de boot 200 kilo te zwaar om te kunnen traileren. En dan rekenen we al met een echt lege boot, waar niets meer af te halen is... Erg jammer uiteraard, want dit betekent dat het niet zomaar mogelijk is de boot te traileren achter onze auto. Achteraf is het wel duidelijk hoe we dat gewicht hadden kunnen besparen, maar dat is achteraf....

De touwsnijder werkt overigens prima, het verwijderen van zakken uit de schroef gaat nu een stuk makkelijker;-)

Ook zijn we een eerste weekendje weg geweest met de boot, naar Oudekerk aan de Amstel. Het overnachten (begin maart) was nog wel koud echter.

Aangezien voorkomen beter is dan genezen hebben we ons ook aangesloten bij het Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen initiatief, met 10 andere boot hebben we een grote hoop aan zakken met plastic opgevist uit de grachten. Gaan we vaker doen!

Bij de recente opening van een mooie nieuwe tentoonstelling in Het Scheepvaartmuseum hadden we een ereplekje aan de passantensteiger.

Het eerste ongelukje hebben we ook gehad, een kademuur op de Singel was sterker dan onze aluminium romp. Die 'schade' was echter eenvoudig te herstellen.

Afsluitend zijn we ook de eerste elektrische sleepboot in Amsterdam. Omdat we af en toe toch ook willen zeilen is er een klein bootje bijgekomen, maar er ging iets mis met de motor waardoor de Drift Away haar eerste sleepje kon geven.

Last but not least, de Drift Away is nu ook beschikbaar voor prive rondvaarten. De eerste gasten zijn al aan boord geweest!

woensdag 5 februari 2014

Het begon allemaal 10 jaar geleden

Aanstaande vrijdag zal de nieuwe boot officieel onthuld worden bij de opening van de Boot Holland beurs om 12.00 (kom kijken!). Maar eigenlijk begint het verhaal van deze boot exact 10 jaar geleden. Op die dag zag naast Facebook nog een nieuwe website, Panbo, het levenslicht: www.panbo.com. Daar startte ik met bloggen over gadgets en boten. Na ruim een jaar kreeg ik het te druk met andere zaken (Eccky) en heeft een van de lezers, de bekende Amerikaanse journalist Ben Ellison, de website overgenomen en uit laten groeien tot de bekendste website op het gebied van maritieme elektronica en gadgets. Ik bleef zijn trouwste lezer, en uiteindelijk heb ik veel van de ideeen en innovaties die beschreven zijn op die website verwerkt in de nieuwe boot.

Ter ere van het 10 jarig bestaan van die website heeft hij een leuk stuk geschreven over onze nieuwe Drift Away.
"If you browse to the bottom of the Panbo monthly archives, you'll see that the very first entry went up on February 4, 2004. So Panbo is 10 years old today, which may be a century in Internet years? In fact, one motivation for founder Yme Bosma was an interest in what was then the new-fangled "blog" content management format. While he soon had to focus back on his high tech work and I took over Panbo in 2005, the boating geek bug is often incurable, as many of us know. It seems more than coincidental -- and very cool -- that Panbo's 120th month is also the debut of Yme's all electric, solar powered, and iPad instrumented cruiser design, the Arviro 10.

vrijdag 31 januari 2014

Onthulling nieuwe Drift Away op Boot Holland / 7 februari

Op vrijdag 7 februari wordt onze nieuwe zon- en elektrisch aangedreven bakdeksalonkruiser, Drift Away, officieel onthuld tijdens Boot Holland in Leeuwarden. Je bent van harte welkom om daarbij aanwezig te zijn.

Indien je kaarten wilt ontvangen voor het officiële besloten programma en de onthulling, tussen 11.30 en 13.00, neem dan even contact op met Nicole via info@drift-away.com. Van 13.00 tot 22.00 uur zijn wij op de stand (4045 & 4046) aanwezig om het glas te heffen op een behouden vaart.

In de Motorboot en in de Waterkampioen staat ook al een beschrijving van de boot (de Arviro 10) waarmee we de afgelopen 3 weken succesvol hebben proefgevaren zoals jullie hier hebben kunnen lezen.

Uiteraard is de boot ook tijdens de andere beursdagen te bekijken. Kijk voor meer informatie over Boot Holland op www.boot-holland.nl.

zaterdag 11 januari 2014

Koud, donker, lagerwal, windkracht 6, IJsselmeer, elektrisch, solo: goed idee?

Komende week zijn er veel rondvaartjes door Amsterdam gepland met de startups die deelnemen aan het Rockstart Smart Energy programma. Nadat verschillende laatste klusjes zijn afgerond wil ik de boot dus graag verplaatsen vanuit Grou. De trailer is er nog niet, maar met de zachte januari in het achterhoofd gaan we gewoon lekker varen. Solo.

Vrijdagavond en zondag lijken ideale momenten om te varen, voldoende tijd om in Amsterdam te komen. Om 18.00 is het donker en gooi ik los in Lemmer om door de Prinses Margrietsluis te gaan, op weg naar het IJsselmeer. Dat gaat allemaal prima, een springetje leggen vanaf de stuurstand binnen loopt volgens plan.

Het heeft de hele dag windkracht 5 uit het zuidwesten gewaaid, maar dat zou nu 3 a 4 moeten zijn. Er staan nog wel wat golven wanneer ik het IJsselmeer opdraai, maar ik ga ervan uit dat die langzaam minder zullen worden naarmate ik Enkhuizen nader.

Ik moet recht tegen de golven in, en dat gaat op zich ok al verlies ik bijna 4km/h aan snelheid met hetzelfde motorvermogen waarbij de boot normaal zo'n 9km/h vaart. Ik moet dus wat extra geven om enige snelheid te houden. Na een uurtje volgt de keus om door te varen naar Enkhuizen of te kiezen voor de iets fijnere en kortere koers richting Urk. Ik kies voor het laatste.

Het passeren van de Rotterdamse Hoek lijkt echter eeuwig te duren. Ik heb het binnen zittend niet echt door, maar nadat ik in Urk aangekomen ben zie ik dat de wind rond die tijd aangetrokken is tot tegen de 6 beaufort. De golven worden dus helemaal niet minder, maar vooral meer. Ik zit aan lagerwal, dat maakt de klotsbak er niet gezelliger op. En de motor moet natuurlijk ook niet opeens uitvallen;-)

Het kost me uiteindelijk 4 uur en de helft van de accucapaciteit om tegen wind en golven opboksend Urk te bereiken, waarbij het laatste stukje extra zwaar is omdat je ruim om het ondiepe Vormt heen moet varen. De golven komen daar dan ook van opzij, die attractie zou in de Efteling niet misstaan. Af en toe passeren er binnenvaartschepen, die consequent de schijnwerper aanzetten om te kijken wat dat rare bakdeksalonbootje daar doet. Ze moesten eens weten dat erg niet eens een dieselmotor in staat;-)

Maar goed, ik lig uiteindelijk op een mooi plekje in de haven. En los van dat het weinig comfortabel is om dit soort tochten te doen is het goed om te weten dat de boot het prima aankan. Bij een eventuele volgende keer zal ik alleen wat meer experimenteren of het met nog wat extra vermogen, en dus snelheid, comfortabeler varen is. Ik ben daar nu nog wat voorzichtig mee. 'Range anxiety' noemen ze dat bij elektrisch rijden.

Voor morgen, zondag, is er heel weinig wind voorspeld. Dus na een dagje Urk gaat de boot dan naar Amsterdam. Met de ruwe aluminium uitstraling past deze nieuwe Drift Away prima in een werkhaven als Urk overigens.

zondag 29 december 2013

Foto- en videoreportage maken in het zonnige Sloten

Vandaag is het zo'n zonnige winterdag die een van de redenen is voor het bouwen van een boot als deze. Een boot die in de winter niet het water uit hoeft en die altijd vaarklaar is om te genieten van de prachtige stille koude dagen met veel zon. Een ideale dag ook om wat foto's en filmpjes te maken, die zijn hier (foto's) en hier (video's) allemaal te bewonderen. Natuurlijk helpt het pittoreske Sloten ook een handje mee. Hieronder een korte samenvatting.