zondag 7 december 2014

De boot was een beetje druk de afgelopen maanden

Veel geschreven hebben we niet meer het afgelopen half jaar, maar dat had een goede reden. De boot was druk, heel druk. Met rondvaren in Amsterdam. Denk dat we er inmiddels zo'n 75 rondvaarten op hebben zitten, met voornamelijk internationale gasten die op een bijzondere manier de Amsterdamse grachten willen zien. De boot doet het nog steeds erg goed, denk dat we er nu zo'n 500 vaaruren op hebben zitten. Goed ingelopen dus, in januari gaat hij even de kant op in Friesland voor wat kleine aanpassingen en waarschijnlijk krijgt de romp een kleurtje. Enkele kleine deukjes kunnen niet eenvoudig hersteld worden, en dus zal er wat plamuur en verf aan de pas moeten komen.

Toch nog even wat highlights van wat we de afgelopen 6 maanden zoal met de boot gedaan hebben. Te beginnen met een bezoek aan de Nationale Sloepenshow in Lelystad. De tocht er naartoe was erg mooi, grotendeels varend door Flevoland. En ja dat ligt behoorlijk onder zeeniveau.

Af en toe heb je ook het gevoel door de jungle te varen, niet slecht voor een stukje land dat nog niet zo lang bestaat...

In de Bataviahaven hadden we veel bekijks en lagen we ook op een mooi plekje.

Aangezien de boot voor een rondvaart snel terug moest zijn ben ik zondagavond laat uit Lelystad vertrokken richting Amsterdam. De wind was wat gaan liggen en onderweg kon ik lekker het WK voetbal kijken. Om niet al te laat aan te komen toch maar even voor anker gegaan bij Durgerdam voor wat extra nachtrust. Mooi wakker worden!

Sommige gasten vragen ook wat we zelf met de boot doen, vaak zeg ik dan dat we een ijsje gaan halen in Ouderkerk aan de Amstel. Dat willen zij ook, en vervolgens huren ze de boot voor een uurtje of vier, en krijgt de kapitein een ijsje als fooi;-)

Met Jesse ben ik naar Marina Muiderzand gevaren om te kijken of ons vroegere bijbootje (nog van de Trintella) daar na al die jaren misschien nog zou liggen. En ja, na wat schoonmaken kunnen we weer aan de kant komen wanneer we ankeren.

En dat was ook nodig, want een dag later hadden we een reunie op Blijburg met veel van de Vertrekkers uit 2012, dat was erg leuk! Al waren we de enigen die met eigen boot zijn gekomen...

Tijdens het WK voetbal lag de boot vaak aan de Utrechtsestraat omdat we daar voetbal gingen kijken bij Van Leeuwen. Jesse vond de tweede helft vaak niet zo spannend, we verhuizen dan naar de boot om daar de wedstrijd af te kunnen kijken.

Vanwege het niet hebben van een boegschroef zijn we bij de Amsterdam Marina op een ander plekje gaan liggen, onder alle omstandigheden is het daar makkelijk aanleggen. En we hebben een goed uitzicht op het terras van Loetje.

Al willen we ook wel eens mooi in de stad liggen, zo'n varend appartement is toch best handig...

En ook aan het Amstelveld ligt de boot graag, vaak als opstapplek voor gasten.

Jesse pakt steeds vaker het roer over, wel handig aangezien er geen automatische piloot aan boord is...

En ja, het is toch een klein bootje vergeleken met wat er af en toe langs komt varen.

Maar niet te klein om nog een zusje voor Jesse te kunnen meenemen!

We zijn er ook voor lekkere ontbijtjes!

En zelfs via Airbnb is de Drift Away tegenwoordig te boeken, een rondvaart inclusief overnachting.

Bij de jaarlijkse Solar Boat Parade konden we natuurlijk niet ontbreken, de boot kwam met vollere accu's terug dan bij vertrek. De zon deed het goed dus.

Ook is de boot omgebouwd tot varende studio voor een uitzending van Fast Moving Targets, al werden we door Waternet al snel van het water gehaald vanwege het verblindende effect op de andere rondvaartboten...

Niet onbelangrijk, er is reeds meerdere keren JA gezegd aan boord;-)